Scenariusz zajęć z ekologii "Poznajemy powietrze - doświadczenia, zabawy badawcze, działalność plastyczno - ruchowa" przeznaczony jest dla uczniów klasy I kształcenia zintegrowanego. Autorkami tego konspektu są Bogusława Przybylska i Wiesława Hnat. Scenariusz pokazuje jak można w sposób prosty i przyjemny wyjaśnić małemu dziecku co to jest powietrze i jakie posiada cechy.
Scenariusz zajęć dla klasy I nauczania zintegrowanego
Autor: mgr Bogusława Przybylska mgr Wiesława Hnat Szkoła Filialna w Zwanowicach
Temat zajęć: Poznajemy powietrze – doświadczenia, zabawy badawcze, działalność plastyczno – ruchowa. Cele główne:
- Rozwijanie pomysłowości, wyobraźni;
- Zapoznanie uczniów z niektórymi właściwościami powietrza i jego znaczenia dla życia na Ziemi;
- Kształtowanie postaw badawczych;
- Rozwijanie motywacji do nauki czytania i doskonalenie umiejętności plastycznych.
Cele operacyjne:
- Zna znaczenie powietrza dla życia na Ziemi;
- Rozumie konieczność dbania o jego stan;
- Rozbudza swoje zainteresowania poprzez doświadczenia;
- Umie odczytać i rozumie znaczenie wyrażeń: morska bryza, sztorm, huragan, zefirek;
- Potrafi wyrazić swoje odczucia w pracy plastycznej.
Metody i formy: Metody: pokaz, objaśnienie, środki żywego słowa, improwizacja plastyczno – ruchowa, metoda zadań zamkniętych, samodzielnych doświadczeń i ćwiczeń; Forma: zajęcia grupowe, zbiorowe indywidualne jednolite
Środki dydaktyczne: dętka od roweru, balony, świece, szklanki, samochodziki, piłeczki pingpongowe, ziemniak, mazaki, bibuła karbowana, wstążki, butelki, ilustracje, napisy, "Spotkanie z kurkiem na kościele" - fragment książki pt. "O wróbelku Elemelku", wiersz pt. "Psoty wiatru".
Przebieg:
- Zabawa "balon rośnie" – co uciekło z balonika? (nauczycielka przebija nadmuchany balonik) – powietrze.
- Gdzie znajduje się powietrze? (piłka, koło do pływania, dętka od roweru...) – demonstracja zgromadzonych przedmiotów.
- Czy powietrze jest w wodzie? (doświadczenie- do słoika z wodą nauczycielka wrzuca ziemniak) – tak powietrze jest w wodzie, bo widoczne są pęcherzyki. Powietrze jest wszędzie – wypełnia całą powierzchnię wokół nas. Jest w roślinach, w wodzie, w ziemi. Otacza naszą kulę ziemską i ta warstwa nazywa się "atmosferą". Żeby się przekonać o jego istnieniu trzeba poobserwować jego działanie na rzeczy wokół nas ( dmuchanie na wiatraczek, pokaz latawca...)
- - A jakie jest powietrze? (Po wypowiedziach dzieci nauczycielka uogólnia: powietrze jest niewidoczne, bezwonne, nie możemy go posmakować i dlatego często zapominamy, że ono istnieje).
- Czy powietrze jest ciężkie? (wypowiedzi dzieci) – uogólnienie - Tak powietrze ma swój ciężar. W encyklopedii dla dzieci znalazłam informacje, że w średnio dużym pokoju jest 45 kg powietrza. Spróbujmy je zważyć (doświadczenie z ważeniem baloników – na prowizorycznej wadze z pudełek i ołówka ważymy dwa puste balony przymocowane na końcach ołówka - waga nie wypina się. Potem jeden z baloników dmuchamy – balon z powietrzem wyraźnie opada na dół - wniosek – balon z powietrzem jest cięższy od pustego.
- Do czego jest potrzebne powietrze? (wypowiedzi dzieci np. oddychania, spalania – doświadczenie ze świecami. Zapalamy dwie świeczki, jedną przykrywamy słoikiem. Po pewnym czasie przykryta świeca gaśnie. W sali rozchodzi się specyficzny zapach – trzeba się powachlować.
- Z kolorowego papieru dzieci składają wachlarzyki i wachlują się. –
- Co zrobiliście? ( wiatr) - Jak powstał? ( to ruch powietrza) - Co robi wiatr? (suszy bieliznę, kałuże, porusza żagle, potrzebny do serfingu...) Zabawy samochodzikami i piłeczkami – do plastikowego samochodziku doczepiony papierowy żagiel – dzieci dmuchają w żagiel a samochody poruszają się. Na dywanie (stoliku) ułożone są piłeczki pingpongowe, nauczycielka lub dziecko wypuszcza powietrze z nadmuchanego balonu na piłeczki – piłeczki poruszają się.
- Wiatr bywa groźny – huragan. Przewraca drzewa, niszczy domy, mosty.
Wiatr powodujący burze na morzu to.....(sztorm), delikatny to.......(bryza morska). Na tablicy zostają umieszczone definicje rodzajów wiatru – odczytywanie ich przez dzieci. W przygotowanych pojemnikach z wodą dzieci robią "sztorm" i "bryzę morską" (dmuchając na powierzchnię wody).
- Psoty wiatru – prace plastyczne na podstawie wiersza pt. "Psoty wiatru" wykonane mazakami na naklejonej na kartce bibule karbowanej (przedtem należy omówić psoty wiatru np. zerwał kapelusz z głowy pani...).
- Spotkanie z Elemelkiem – teatrzyk np. opowiadanie "Spotkanie z kurkiem na kościele" (dawne sposoby obserwacji i określanie kierunku wiatru).
- Zabawa ruchowa przy piosence pt. "Wietrzyku psotniku" (przebranie dla dziecka pełniącego rolę wiatru).
- Taniec wiatru przy muzyce – pedagogizacja zabawy (taniec chłopców boliwijskich lub jakaś inna melodia) – improwizacja ze wstążkami.
- Wiatr potrafi być muzykantem – nauczyciel dmucha w różne instrumenty np. flet, harmonijka ustna.
- Butelkowa zabawa – dzieci dmuchają w szklane butelki po soczkach np. fragment piosenki o wietrze – ćwiczenia rytmiczne. Może być rytm piosenki zaproponowanej przez dzieci.
- O czym rozmawialiśmy?
Co zanieczyszcza powietrze? (nawiązanie do utworu o kominie, który dymi...) Czy człowiek może coś zrobić, aby zadbać o stan powietrza, jego czystość? (filtry, katalizatory, benzyna bezołowiowa, jazda rowerem...) Nawiązanie do palenia papierosów przez dorosłych (można zadać jako zadanie domowe wykonanie znaczka pod hasłem "Nie pal w moim pokoju!"). Literatura: E.J. Frączakowie, Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa 1977
|